ریاضیات قجری

اعلام برندگان کرافورد ۲۰۱۲ 

  آکادمی سلطنتی علوم سوئد، اسامی برندگان جایزه معتبر علمی «کرافورد» ۲۰۱۲ در دو بخش ریاضی و نجوم را اعلام کرد.

 جایزه «کرافورد» که یکی از معتبرترین جوایز علمی جهان است، به بخشهای «ریاضی و نجوم»، «زمین‌شناسی»، «علوم زیستی» و «تحقیقات در حوزه پلی آرترید» تعلق می‌گیرد.

 این جایزه که در دوره‌های گذشته، در بخش ریاضی و نجوم، به طور مشترک به میزان شش میلیون دلار اعطا می‌شد، امسال برای نخستین بار، بطور مستقل به این دو بخش تعلق گرفته و میزان جایزه از شش میلیون دلار به ۱۲ میلیون دلار افزایش یافته است.

   برندگان جایزه کرافورد ۲۰۱۲ بخش ریاضی

 جایزه بخش ریاضی «کرافورد» ۲۰۱۲ ، مشترکا به "ژان بورگین" از مؤسسه مطالعات پیشرفته پرینستون در نیوجرسی آمریکا و "ترنس تائو" از دانشگاه کالیفرنیا در «لس آنجلس» آمریکا تعلق گرفته است.

 این جایزه به دلیل تحقیقات در زمینه تجزیه و تحلیل هارمونیک، معادلات دیفرانسیل با مشتقات جزئی، نظریه ارگودیگ و نظریه اعداد به "بورگین" و "تائو" اهدا می‌شود.

 "ژان بورگین" متولد ۱۹۵۴ بلژیک از محققان موسسه تحقیقات پیشرفته پرینستون آمریکا و "ترنس تائو" متولد ۱۹۷۵ استرالیا و استاد دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس آمریکا است.

   جایزه کرافورد ۲۰۱۲ بخش نجوم

 بر اساس اعلام آکادمی سلطنتی علوم سوئد، جایزه بخش نجوم به "راینهارد گنسل" از موسسه ماکس پلانک در گارشینگ آلمان و "آندره‌آ گز" از دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس آمریکا تعلق گرفت.

 این جایزه به دلیل تحقیقاتی که منجر به اثبات وجود یک سیاه چاله با جرم بسیار زیاد شد، به "گنسل" و "گز" اهدا می‌شود.

 "راینهارد گنسل" متولد ۱۹۵۲ آلمان استاد دانشگاه کالیفرنیا و مدیر موسسه ماکس پلانک و "آندره آ گز" متولد ۱۹۶۵ آمریکا و استاد دانشگاه کالیفرنیا است.

 جایزه بخش تحقیقات در حوزه پلی آرترید نیز در هر دوره تنها در صورت موثر بودن پیشرفت های علمی در این حوزه اعطا می‌شود و آخرین بار این جایزه در سال ۲۰۰۹ اعطا شده است.

 اسامی برندگان سایر بخش‌ها هنوز از سوی آکادمی سلطنتی علوم سوئد اعلام نشده‌ است.

 جایزه علمی معتبر «کرافورد» در سال ۱۹۸۰ میلادی توسط آنا گرتا و هولگر کرافورد بنیان نهاده شد و نخستین جایزه در سال ۱۹۸۲ به برندگان اعطا شد.

 منبع:همشهری‌آنلاین

موضوعات مرتبط: <-CategoryName->


برچسبها: <-TagName->
نوشته شده در شنبه 12 فروردين 1391برچسب:برندگان کرافورد 2012,اخبار,مسابقات,ساعت 14:54 توسط سمیه قجری|



ریاضیات قجری